چراغ قوه تشخیص انواع سنگ های قیمتی و معدنی

چراغ قوه تشخیص انواع سنگ های قیمتی و معدنی

 

نور ماوراء بنفش یا همان نور UV همیشه در اطراف ما موجود ایت ولی با چشم انسان قابل مشاهده نیست . این اشعه یا نور در طول موج های مختلف و مقدارهای پایین مثل چراغ قوه و لامپ های یووی خطری برای انسان ندارد اما در دوزهای بالا برای چشم و پوست انسان خطر دارد.  اشعه UV هر روز در آزمایشگاه های مختلف ، شناسایی صحنه های جرم و جنایت و یا شناسایی سنگ ها و مواد معدنی و سایر موارد مورد استفاده است . بنابراین در این قسمت مقاله قصد داریم انواع چراغ قوه های UV و قابلیت های این چراغ را برای شما عزیزان به نمایش قرار دهیم .

در کشور عزیزمان ایران منابع سنگ های معدنی زیاد یافت میشود ولی با توجه به کم توجه بودن و عدم شناخت کافی به این کسب و کار پر درآمد این مسئله طرفدار کمتری به خود را دارد . پس با ما همراه شوید تا شما را با انواع سنگ های معدنی که شاید با کمی اطلاعات درباره این سنگها میتواند زندگی شما را متحول کند .

چراغ قوه UV

سنگ های معدنی در تاریکی مطلق و به هنگام تابش نور ماوراء بنفش ، نور شگفت انگیز و رویایی به نام فلورسنس را به صورت موقت از خود منتشر می کنند که در شرایط طبیعی این حالت رخ نخواهد داد. در عکس فوق مجموعه ای از سنگ های معدنی دارای ماده فلورسنت را با رنگ های بسیار زیبا می توانید مشاهده کنید.

راه های تشخیص سنگ معدنی

یکی از راه های نسبتا آسان تشخیص و مشاهده مواد معدنی تابش نور چراغ قوه های UV بر روی سنگ های معدنی است. با تاباندن نور ماوراء بنفش ، سنگ های معدنی مقداری نور را جذب می کنند و در یک لحظه مقدار کمی نور را با طول موج های مختلف آزاد سازی می کنند. در صورتی که با چشم قابل مشاهده است.  این تغییر در طول موج باعث تغییر رنگ موقت ماده معدنی در چشم انسان می شود.

وجود یک سری ناخالصی ها در سنگ و مواد معدنی باعث تابش نور فلورسنس می شوند. بعضی از ناخالصی مثل آهن یا مس اثری منفی بر روی فلورسانس دارند و می توانند آن را کاهش یا از بین ببرند. اشعه های مارواء بنفش UV ، اشعه ایکس و پرتورهای کاتد انواع نورهایی هستند که با استفاده از آن ها می توان وجود ماده فلوراسنس را متوجه شد.توجه داشته باشید فقط حدود 15 درصد از مواد معدنی دارای فلورسنس هستند و می توان با چشم آن ها را مشاهده کرد. جالب است بدانید برخی از مواد معدنی شناخته شده چندین رنگ فلورسانس را در خود نشان می دهند.

در چه جاهایی بیشتر استفاده میشود ؟

نور ماوراء بنفش در طول موج های مختلف برای سنگ و کانی شناسی ، در معادن زیرزمینی برای شناسایی و کشف سنگ های حاوی سنگ معدن و یا پیدا کردن قطعه های ارزشمند سنگ مورد استفاده قرار می گیرد. این نکته را در نظر داشته باشید چراغ قوه و لامپ های یووی با طول موج پایین تر برای یافتن و مطالعه بر روی مواد معدنی بهتر است.

و همچنین میتوان در این موارد هم استفاده کرد .

 ✓ مشاهدۀ جانوران ریز مانند عقرب ها یا لکه روی سطوح، علائم شب تاب و …

✓ کنترل و اطمینان از اعتبار اسکناس ها، پاسپورت ها، کارتهای شناسایی و …

✓ خشک کردن جوهر، ماسک های صورت و لوازم آرایشی، لباس ها و …

✓ ضد عفونی آب ، مواد خوراکی ، تجهیزات پزشکی و لوازم صنعتی

✓ تشخیص ادرار حیوانات خانگی مثل گربه و سگ ، پیدا کردن طعمه های ماهیگیری

✓ و همچنین تشخیص سنگ های معدنی

اختصارات طول موج

100 تا 280 طول موج کوتاه یا Shrotwave uv

280 تا 315 طول موج متوسط یا Midwave

315 تا 400 نانومتر طول موج بلند یا Longwavw

در اینجا برای شما عزیزان چند نمونه از چراغ قوه UV پر فروش فروشگاه موبایل 306 را گذاشتیم که میتوانید مشاهده و تهیه کنید .

چراغ قوه یووی اسمال سان مدل ZY-R031 (3 وات 395 نانومتر)

چراغ قوه یو وی مدل Morientez 108 UV

چراغ قوه یو وی 365 و 395 نانومتر مدل KINSACH

چراغ UV چهار لامپه مدل RUILANG

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.