روش های تشخیص هک شدن گوشی + راه های جلوگیری از آن

روش های تشخیص هک شدن گوشی + راه های جلوگیری از آن

امروزه افراد اطلاعات مهمی از جمله ایمیل، پسورد حساب های بانکی،عکس های خانوادگی و شماره تماس ها و غیره را در گوشی های همراه خود ذخیره می کنند. این اطلاعات ارزشمند باعث وسوسه هکرها شده و با دسترسی به آنها به سرقت حساب های بانکی و هویت و یا اخاذی و غیره می پردازند به همین جهت لازم است روش های تشخیص هک شدن گوشی را دانسته و به راه های جلوگیری از آن اقدام کنیم.

روش های تشخیص هک شدن گوشی همراه را با هم مرور خواهیم کرد:

تماس و پیامک از شماره های ناشناخته : 

اگر از شماره های ناشناس پیامک و یا تماس دریافت کردید به احتمال زیاد گوشی شما هک شده باشد و بهتراست که پاسخ ندهید و آنها را مسدود کنید.

پاپ آپ ها و پنجره های تبلیغاتی :

اگر در گوشی شما تبلیغات پاپ آپ های ناشناس وغیر معمول به صورت مداوم وجود دارند این نشانگر این است که یک ابزار تبلیغاتی مزاحم در گوشی شما وجود دارد بهتر است این پنجره های تبلیغاتی پاپ آپ را باز نکنید و در صورت امکان آنها را مسدود کنید.

مصرف بیش از حد اینترنت:

اگر مصرف اینترنت گوشی شما کم باشد اما میزان حجم آن سریعتر خالی شود و میزان مصرف داده به صورت ناخود آگاه افزایش یابید نشان گر این است که گوشی شما هک شده باشد. بنابراین به برنامه های داخل گوشی بروید و برنامه مشکوک را حذف کنید زیرا که یک برنامه مخرب در پس زمینه باعث مصرف اینترنت گوشی شما می شود.

خالی شدن سریع باتری در حالت معمول:

خالی شده باتری گوشی اگر به دلیل خراب شدن باتری و قدیمی شدن آن نباشد به احتمال زیاد به دلیل وجود بد افزار های نصب شده می باشد که باعث خالی شدن سریع باتری می شوند. این بد افزارها در واقع نوعی هکر هستند که در پس زمینه فعالیت داشته و باعث خالی شدن سریع باتری گوشی می شوند. بهتر است این نوع بد افزارها را تشخیص داده و آنها را حذف کنید.

داغ شدن گوشی درحالت بدون استفاده:

گوشی های همراه براثر کار کردن مداوم یا بازی کردن وفیلم دیدن معمولا داغ میشوند اما در حالت عادی و بدون استفاده اگرگوشی شما داغ شود بیانگر این است که گوشی شما هک شده باشد.

هنگ کردن یا کاهش عملکرد گوشی: 

معمولا ویروس ها و بد افزارها و یا پر بودن حافظه گوشی باعث هنگ کردن گوشی می شوند اما اگر هیچ کدام از این دلایل نباشد گوشی شما به صورت ناگهانی تماس های دریافتی را در قطع کند ویا پیامک ها را ارسال و دریافت نکند و به طور کلی عملکرد گوشی شما کاهش یافته واصطلاحا فریز شده باشد در این حالت هکرها به گوشی شما نفوذ کرده و باعث کاهش قدرت پردازشگر گوشی شما شده اند.

ورود غیر ارادی به سایت های ناخواسته:

گوشی هایی که هک شده باشند کاربر را به سایت های ناخواسته و نا امن هدایت می کنند.در واقع در هنگام بازکردن سایت شما را به سایت  های دیگری میبرند.

نصب برنامه های ناشناس بر روی گوشی :

ممکن است برنامه هایی که خودتان آن را بر روی گوشی نصب نکرده باشید را درگوشی خودمشاهده کنید  اکثر این برنامه های ناشناس در قالب برنامه های عادی گوشی مانند وای فای یا تنظیمات ساخته می شوند که افراد به هکر بودن آنها مشکوک نشوند. بهتر است ابتدا نام این برنامه ناشناس را در گوگل جستجو کنید در صورت غیر ضروری بودن آن را حذف کنید. 

روش های جلوگیری از هک شدن گوشی:

رمزهای عبور قوی و پیچیده ای در گوشی خود به کار ببرید در واقع هرچقدر رمزها ی عبور و سایر رمز های  برنامه های داخل گوشی شما پیچیده ترباشد و امکان حدس آن توسط هکرها کمتر باشد از هک شدن گوشی شما تا حد زیادی جلوگیری می کند برای سهولت این کار می توانید از نرم افزارهای مدیریت رمزها برای تنظیمات رمز برنامه های داخل گوشی استفاده کرده و رمزهای قوی و یپچیده ای را انتخاب کنید.

از احراز هویتی دو مرحله و یا رمز تشخیص چهره استفاده کنید. احراز هویت در دو مرحله با تایید دو رمز متفاوت صورت می گیرد و این دو رمز کار را برای هکرها سخت کرده است هم چنین فناوری تشخیص چهره یا بیو متریک که فقط با تشخیص چهره کاربر گوشی را فعال می کند از بهترین راه ها برای جلوگیری از هک شدن گوشی شما می باشد.
تاریخچه و کوکی های وب گردی را پاک کنید. تاریخچه و کوکی های شما درحین تماشای سایت هاو وب گردی نمایه از عادت های شما هستند که پس از هر بار ورود به سایت ها در قسمت تاریخچه و کوکی های مرورگر ذخیره میشوند بهتر است آنها را حذف کنید تا مانع نفوذ هکرها از این قسمت به گوشی شما شوند.

از آنتی ویروس های برای اسکن برنامه ها و داده های داخل گوشی استفاده کنید. آنتی ویروس ها برنامه های مخرب و یا تهدید کننده را درگوشیشما تشخیص داده  و آنها را حذف می کنند واین کار مانع از اقدام هکرها از طریق بدافزارها می شود. در هنگام اتصال به وای فای عمومی از وای پی ان اختصاصی خود استفاده کنید. زیرا که هکرها به آسانی می توانند به وای فای های عمومی نفوذ کنند و برای در امان ماندن و دیده نشدن شما هنگام متصل بودن به وایفای بهتر است با وای پی ان به آنها متصل شوید. گوشی خود را روت نکنید. روت کردن یا جیلبریک کردن گوشی باعث ارتقا و تغییر نرم افزار گوشی می شود اما باعث میشود که سیستم امنیت داخل گوشی شما کمتر شود و هکرها شانس بیشتری برای نفوذ به آن را داشته باشند.

اقدامات لازم در صورت هک شدن گوشی:

برنامه های ناشناس را حذف نصب کنید و هرچند وقت یکبار به مطالعه برنامه های داخل گوشی بپردازید و میزان دسترسی آنها به اطلاعات گوشی و ضرورت آن ها را بررسی کنید در صورت غیر ضروری و نا شناخته بودن آنها را حذف کنید. برنامه های آنتی ویروس مخصوص گوشی خود را نصب کنید. نرم افزارهای آنتی ویروس با اسکن کردن تمام فایل ها و برنامه های داخل گوشی همه ی برنامه های مخرب را تشخیص داده و حذف می کند و از حمله بقایای برنامه هکرها به گوشی شما جلوگیری می کند. بازگشت به تنظیمات اولیه کارخانه یکی از اقدامات مهم برای حذف فایل های هکر ها در گوشی می باشد.

تغییر دادن همه رمزهای داخل گوشی: 

بهتر است تمام رمز های داخل گوشی از جمله رمز ورود .پسورد فایل ها، رمز حساب های بانکی آنلاین و رمز شبکه های اجتماعی و هر اکانتی که دارای رمز می باشد را تغییر دهید و از رمزهای پیچیده و قوی استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.