رم مجازی چیست چه کاربردی دارد؟

رم مجازی چیست چه کاربردی دارد؟

 

قابلیت رم مجازی یک فناوری قدیمی بوده که در کامپیوترهای شخصی و گوشی های هوشمند روت شده وجود داشته اند. با توجه به پیشرفت برنامه ها و افزایش حجم آنها کمپانی ها به فکر ساختن یک نوع حافظه ی مجازی جدا از حافظه داخلی شدند که باعث میشود عملکرد و سرعت گوشی یا کامپیوتر بیشتر شود.

در واقع با استفاده از تکنیک حافظه مجازی میتوان از رم مجازی به عنوان حافظه ثانویه در بخشی از حافظه اصلی استفاده کرد. حافظه مجازی روش متداولی در کامپیوترهای با سیستم عامل او اس میباشد. رم مجازی برا ی اولین بار در گوشی همراه برند نارزو 30 پنج گیگ استفاده شد. این گوشی دارای 6 گیگابایت حافظه در رم خود میباشد و رم مجازی به کاربرده در آن 5 گیگابایت است در مجموع این گوشی برند نارزو 30 جی 5 مجموعا دارای 11 گیگابایت حافظه میباشد.

در واقع قبل از وجود رم مجازی اگر برنامه های داخل گوشی زیاد باشد و کارت حافظه جای کافی نداشته باشد برنامه های قدیمی به صورت خودکار در بعضی از برندها ی گوشی حذف میشدند یا اینکه دیگر هیچ برنامه ای اضافی در گوشی قابل نصب و اجرا نمی بود و در نتیجه سرعت گوشی هم کم میشد اما  امروزه  رم مجازی  گوشی های همراه، برنامه های اضافی و یا قدیمی داخل گوشی را در خود ذخیره می کنند که باعث افزایش میزان حافظه در گوشی میشوند.

عملکرد رم مجازی :

حافظه مجازی یا رم مجازی از سخت افزار و نرم افزار برای عملکرد خود استفاده می کند وقتی برنامه ای اجرا میشود داد ه های برنامه درون آدرس فیزیکی داخل رم ذخیره میشوند بخش مدیریت حافظه به نام ام ام یو آدرس را به رم منتقل کرده و آنها را به صورت خودکار ترجمه میکند  لذا اگر در فضای رم موضوعی مورد نیاز باشد میتوانید روی رم مجازی داده های آن را انتقال دهید در نهایت تبادل بین حافظه داخلی و حافظه فیزیکی صورت می گیرد.

رم یا کارت حافظه باعث سرعت بخشیدن به عملکرد گوشی میشود در واقع کارت حافظه به ذخیره سازی و خواندن اطلاعات ضروری در گوشی می پردازد و این امکان را به گوشی میدهد که همزمان چندین برنامه را باز و اجرا کند. رم مجازی در واقع همان حافظه ی داخلی یا حافظه سر خود گوشی میباشد و بسیار شبیه به کارت حافظه یا رم بوده و عملکردی مشابه با کارت حافظه یا رم را دارد.

قابلیت رم مجازی را در گوشی ها با بروز رسانی آنها میتوان اضافه کرد. در واقع رم مجازی باعث افزایش حافظه ی گوشی نمی شود بلکه میزان استفاده از برنامه گوشی به صورت همزمان را افزایش میدهد یعنی رم مجازی به کارت حافظه یا رم خارجی گوشی کمک میکند که عملکرد سریعتر و بهتری را داشته باشد. برای ایجاد این قابلیت باید گوشی را ری استارت کرد.

لازم به ذکر است که با وجود رم مجازی یا حافظه داخلی میتوان برنامه ها و بازی های سنگین مانند : گنشین ایمپکت ، کروم، پابجی موبایل و وویدیئوهای با کیفیت 4 کا و غیره در گوشی های خود اجرا کرد. برای گوشی هایی که حافظه 128 گیگابایت داخلی دارند میتواند 3 گیگابایت رم مجازی را به گوشی اضافه کند اگر حافظه ی گوشی کمتر از 128 گیگابایت باشد می توانند یک یا دو گیگابایت رم مجازی به گوشی خود اضافه کند.

مقایسه رم مجازی با رم واقعی یا کارت حافظه:

سرعت رم واقعی یا کارت حافظه بیشتر از سرعت رم مجازی است. قیمت رم یا کارت حافظه بیشتر از رم مجازی میباشد. در شرایطی که گوشی به مکان ذخیره سازی نیاز دارد اولویت به کارت حافظه میباشد و در صورت پر شدن کارت حافظه از رم مجازی برای ذخیره استفاده می شود و این یعنی رم مجازی به اندازه حافظه فیزیکی محدود شده و دسترسی مستقیم به سی پی یو را ندارد.

اندازه ی رم مجازی بسته به اندازه درایوهای هارد دیسک کامپیوتر محدود میشوند.

مزایای استفاده از حافظه داخلی یا رم مجازی :

رم مجازی امکان اجرای چندین برنامه را در گوشی همزمان ایجاد میکند و با توان دو برابر بیشتر از کارت حافظه یا حافظه اصلی ادرس ها را مدیریت میکند. داده ها را به صورت خودکار منتقل می کند. این رم های مجازی به دلیل اینکه حافظه های گوشی را از هم جدا می کنند در واقع دو جایگاه برای حفظ و نگهداری اطلاعات وجود دارد در نتیجه امنیت داده ها و اطلاعات گوشی را بیشتر می کنند.

رم مجازی در حین فراخونی از خود یک نسخه کپی به جای می گذارد و در فرایند های اصلی در سیستم، اشتراک گذاری صفحه ها را امکان پذیر می کند.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.